fbpx

שילובי צבעים – חומר צורה ומכולה

כשמלקולם מקליין הגה את רעיון המכולה לטובת שינוע סחורות ביתר קלות, בשנות החמישים של המאה הקודמת, הוא לא שיער במוחו שיום אחד יהפכו המכולות לפריט עיצובי מתוחכם, כשמצד אחד מזמינות הן למשחק אינסופי של שילוב צבעים ומצד שני גוזרות מתוכן שפה עיצובית ברורה שלא ניתן להתעלם ממנה.

כיצד התגלגלה המכולה מיחידת איחסון ליחידת דיור צבעונית?

המכולות מוכרות לנו ככלי להעברת סחורות דרך הים. תיבות ברזל ענקיות המורכבות פח מכופף וידית ברזל לפתיחה. צבועות בצבעים דהויים של כל הבא ליד. הן מגיעות בגדלים קבועים מאז התקן האירופאי ISO שקבע את גודלן. המוכרות לנו בעיקר הן בגודל 20 ו 40 FIT. המכולות הקטנות, גודלן 2.44מ'/6.1מ' ובגובה 2.59 מ'. לעומת המכולות הגדולות שאורכן מגיע ל12.2 מ' וגובהן מגיע ל 2.89 מ'. בעשורים האחרונים מגלות המכולות את  ייעודן החדש כיחידות בנייה לטובת בתים דירות משרדים וכל מה שמשכן אנשים ולא רק סחורות. אז איך זה בכלל שהמכולות הפכו מתיבות מחסן נטולות אופי לפריט סקסי ונחשק שלא לומר טרנדי בעולם העיצוב והאדריכלות? אולי כי הראש האנושי ממציא לנו פטנטים כל פעם מחדש, ואולי בזכות המגמה ההולכת וניכרת בעולם לבנייה ירוקה. ואולי מעצם תולדה של מציאות. שהרי מידי שנה ננטשות 800,000 מכולות ברחבי העולם, פשוט כי הרבה יותר יעיל וחסכוני לייצר מכולות חדשות מאשר לשנע אותן בחזרה לארצות המוצא ממנה הן יצאו. אז אם נתעלם מהעובדה שישנן עודף של מכולות ברחבי העולם, כתוצאה מתהליך שהוא אנטיתזה לקיימות, אז אולי נוכל לדבר על השימוש הירוק במכולות, כעל אחד היישומים היותר מרגשים של עולם האדריכלות והעיצוב. אמסטרדם ולונדון היו הראשונות אשר הובילו את מגמת השינוי והתפיסה לגבי מכולות. כאשר ב- 2006 נבנתה עיר המכולות הגדולה בעולם באמסטרדם, ששימשה יחידות דיור לכאלף סטודנטים. ואצלנו? בשנת 2014 נחנכה שכונת המכולות בלוד, פרויקט חדשני ליחידות דיור מוזלות עבור הסטודנטים. המכולות הפכו לבלוקים של בנייה, שנערמים אחד גל גבי השני ויוצרים מסה שלמה של מכולות – יחידות דיור, מחולקות באופן פרקטי ויעיל לשם צרכי הדיירים. אולם על אף הרעיון החדשני שבהסבת המכולה ליחידת דיור, לא ניתן הדעת בעניין זה על קונספט עיצובי ושילובי צבעים. שכן מדובר כאן על יישום פרקטי, מהיר וזול, נטול מטרות עיצוביות.

עיצוב אדריכלי מתוך עיקרון של פשטות ואותנטיות

האמת היא, שסוגיית המכולות תמיד עניינה אותי, שכן, עוד בהיותי ילדה צעירה, תמיד רציתי בית משלי, בית על עץ, מחנה בסוף שדה נטוש, אוהל שמיכות שמשתלט על דירת השיכון בה גדלתי. להתכנס בו, ולהפליג על כנפי הדמיון, בשילובי צבעים וצורות הלקוחים מממלכות אבודות וספרי ילדים שלא נס ליחם. מאז שהחלה אדריכלות המכולות לחולל בעולמנו, הרבה מבנים קרו, ביניהם טובים פחות, ביניהם אף גרועים מאוד ומעטים מעולים שבמעולים. אבל אין בכוונתי כאן לסקור את כל בתי המכולות בארץ ובעולם, אלא להצביע על עיקרון תכנוני, עיצובי, עליו אני מדברת לא מעט, שהופך את מבני המכולות, עליהם אדבר לפרויקטים מכוננים. אותו עיקרון, הוא עיקרון האותנטיות והפשטות, ההקשבה לאופיו הראשוני של החומר והצורה. הכוונה היא לעיצוב/אדריכלות מכולה, מתוך הבנת אופייה הבסיסי, על החומריות שבה, הצורה והמקצב, וזאת מבלי לרמוס או להסתיר את הפגמים, את המתווה שהיא מכתיבה, אלא דווקא להעצים וליצור מתוכה את הדבר המבריק הבא, שיודע לשמר קווי אופי מקוריים ולתת פרשנות חדשה, קלילה, עליזה, מבריקה, שמחה ואינטיליגנטית. מבין הפרויקטים שנעשו על ידי משרדי אדריכלים בארץ ובעולם אציין תחילה את בית המכולות ביפו שהיה פעם מחסן 3. מבנה זה, אף על פי שאין בו תכנון יומרני או מתוחכם, ראוי להזכירו בשל מימוש עקרונות הקיימות והפעולות המתקיימות בו ובשל הצבעוניות העזה שמתאגדת ביחד לשילובי צבעים שוברי טרנדים שאינם קשורים לזמן או מקום. הפרויקט הבא הוא יצירת המופת, פרי מלאכתם של פוטש אדריכלים. תכנון משרדי המנהלת בנמל אשדוד, המורכב משבע מכולות שחוברו יחדיו, מתוכן מכולה אחת שמוצבת באלכסון לטובת גרם מדרגות. עיצוב עליז מפתיע ושובב, שמייצר פרשות עדכנית ויחד עם זאת משמר את האותנטיות של קווי המתאר והצורה הבסיסית של המכולה. יש כאן שימוש בצבע אחד – כתום עז. דווקא שימוש בצבע אחד, והקומפוזיציה הצורנית של הצבת המכולות, זו ביחס לזו, מדגישה את הפשטות והמנימליזם כאמירה חד משמעית, מקורית. מה שהופך את היצירה הזאת למבריקה ועוצרת נשימה. בתחום הבתים,  אני אישית מאוד אוהבת את הפרויקט של אדם קליקין THE OLD LADY HOUSE.  זהו חלל מגורים מוצף באור בניו ג'רזי. הוא מורכב מחמש מכולות המונחות זו על גבי זו בקומפוזיציה חכמה שמשאירה חלל מואר עשוי כולו קירות זכוכית במרכז. אומנם אין כאן שילובי צבעי מרהיבים, אך המתח שנוצר בין ההחלטה העיקשת להשאיר את המכולות כפי שהן, על החלודה והמכות שבהן, לצד שילוב חומרים שמקנים מראה אלגנטי, יוקרתי ומהודר למבנה, זה מה שהופך את היצירה הזאת ליצירה שכיף להתעכב עליה, שנותנת את הכבוד לפשטות החומר והצורה, ובאותה נשימה מקפיצה אותו עשרות מונים קדימה.

ואז הגיעה שרית שמאי עם בית המכולה הפרטי שלה

צילום - שרית שמאי

ואז מגיע תורו של בית המכולות של האמנית שרית שמאי. קטגוריית עשה זאת בעצמך תרתי משמע, שמציבה את היצירה הזאת כאחת היצירות שפשוט משאירות אותי חסרת נשימה.

צילום - שרית שמאי

"אין כאן תריסים, אין שערים בכניסה, אני רוצה את הפתוח ואין לי מה להסתיר" כך ציינה והדגישה שרית שמאי, עת פתחה בפנינו את דלתות מכולתה שטובלת בשילובי צבעים עזים של צהוב, שחור ועוד שורה ארוכה של צבעים שנשלפו הישר מפלטת צבעי האומן שבה. את הבית שמורכב בעיקרו משתי מכולות 40 FIT תכננה ועיצבה בעצמה. האותנטיות והפשטות מתחילים כבר בנקודה בו הגתה את הרעיון ופרשה אותו בשרבוט על נייר אפייה. "ידעתי בדיוק מה אני רוצה" היא ממשיכה. בית לא גדול במיוחד, 120 מ"ר שמשרתים נאמנה את כל הצרכים של הגוף והנשמה. "כדי לקבל חלל גדול מכפי שהמכולות מאפשרות, יצרתי הרחבת תקרה באמצעות תקרת אלומיניום." בית המכולות של שרית הוא יצירת מופת מבריקה של אדם שלמד ועשה מחקר חומרים שלם על המכולות ומתוך הבנת החומר והצורה, יצר את ההתאמה הגאונית והמכבדת בין צרכים, עיצוב, סביבה,טופוגרפיה וקווי אופי והיסטוריה של המכולה. "שנתיים של עבודת הכנה של איך בונים ומה עושים. הרבה סרטונים, אוסף של השראות. זה היה הבסיס שלי. משם התחלתי"

צילום - שרית שמאי

את תחושת הנינוחות הרוגע והאופטימיות העליזה, חשים כבר משביל הכניסה. אדריכלות נוף מותאמת לאקלים המדברי של גבעות בר. שביל אבנים ללא גדר מוביל לדלת גדולה ונוכחת. ומשזו נפתחת, נחשפים בפני המתבונן קומפוזיציות מרהיבות של פשטות חומרים וצבעוניות מרהיבה, עזה, חצופה, שאינה מתרגשת מהטרנדים המתאמצים להכתיב שורה של אפורים נטולי חיים. אחת משתי המכולות, נצבעה כולה בצהוב בוהק. קירות שגולשים לתקרה שאינה מתנצלת. פוגשים את תקרת האלומיניום של ההרחבה.

צילום - שרית שמאי
צילום - שרית שמאי

תקרה גולמית, שאינה צבועה, המבליטה את בתוליות החומר בדיוק כפי שהטבע המדברי נשקף מכל מפתח אור הקבוע בקירות. על רקע הצהוב העז, מוצב גוש המטבח השחור, שנראה צבעוני להפליא ולרגע לא סטנדרטי. רצפת בטון יצוקה ומפגש קירות הבטון החשופים של הממ"ד עם קירות המכולה, מבליטים את התכונה העיקרית הבולטת כאן: פשטות ואותנטיות. אין כאן שימוש בחומרים ואלמנטים יקרים. אין כאן התאמצות להסתיר את הפגמים. להיפך, יופיו של המבנה הזה טמון בחוסר המושלמות שלו, בעשייה הלא ממוסחרת של בני הבית, שתכננו ויצרו בצורת " עשה זאת בעצמך" ומתוך וחיסכון במשאבים. את קירות הבית מעטרים ציוריה המרהיבים והצבעוניים של שרית, שמוסיפים עוד חיות ועליזות למבנה השמח ממילא. וככל שפוסעים במרחבי הבית הצנוע המרהיב ביופיו הפשוט, מגלים עוד ועוד אוצרות. חדר הרחצה המוצף באור טבעי הנשקף מתקרת הזכוכית, דלת הזזה שחורה מעוטרת בידית פולימר סגול ועוד ועוד הפתעות עיצוביות, המפתיעות את המתבונן בפשטות הבלתי מתיימרת.

צילום - שרית שמאי

הנוף המדברי ממשיך ופוגש אותנו באופק חלונות הזכוכית הגדולים, בתכנון הגינה המדברית, היפה בפשטותה, המכבדת את הטבע הקיים שם ממילא.

אם יש גן עדן אדריכלי, אני חושבת שפרויקט זה יכול להיכלל בו.

כמה טיפים בתכנון בית מכולה והסבתה למבנה משרדים או דיור

  • כדאי לדעת שתכנון המבנה צריך להתחשב בגדלים הקבועים של המכולות: הקטנות שבהן באורך 6.1 מ' ובגובה 2.59 מ'. הגדולות , אורכן 12.2 מ' וגובהן 2.89מ'. רוחבן של המכולות, הגדולות והקטנות גם יחד הוא 2.44 מ'.
  • ניתן לרכוש מכולות משומשות וגם חדשות. ישנם כמה ספקים בארץ.
  • ניתן לבחור את החלוקה הפנימית המותאמת לצרכים האישיים של המשתמשים, כמו גם את החיפויים, ציפויים ויתר חומרי הגמר.
  • כדאי לשמור על הצורניות הבסיסית של המכולה בהסבתה ליחידת דיור וגייס אותה לטובת יצירת השפה העיצובית של המבנה החדש

יצירת קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים:

דילוג לתוכן